martedì 16 aprile 2013

The Disappearing Spoon: And Other True Tales of Madness, Love, and the History of the World from the Periodic Table of the Elements

The Disappearing Spoon: And Other True Tales of Madness, Love, and the History of the World from the Periodic Table of the ElementsSam Kean
My rating: 5 of 5 stars

Pubblicato 12 luglio 2010 da Little, Brown and Company
Pubblicato in Italia Il cucchiaino scomparso e altre storie della tavola periodica degli elementi - ottobre 2012 da Adelphi


5 stelle e non bastano per un libro che è una vera delizia. Una delizia per chi, come me, è un chimico, ma anche per chi di chimica ha sempre detto di non capire nulla, fino ad averne repulsione.
In ottimo e chiaro inglese (e spero che la traduzione italiana sia all'altezza e non metta ampollosità e confusione in ciò che è chiaro e divertente) racconta la storia della scoperta dei vari elementi chimici, mettendo insieme un'opera che è scientifica, politica, storica, gossippara il giusto, e avvincente come un libro di Stephen King.
E che ha anche il merito di aver chiarito una volta per tutte a un chimico scarsamente portato per la fisica (io) il principio di indeterminazione di Heisenberg, strappandomi una bella risata per la semplice e incontrovertibile eleganza della spiegazione.


5 stars aren't enough for a book that is a real delight. A delight for those who, like me, are chemists, but also for those who of chemistry have always said they doesn't understand anything, up to repulsion.
In excellent plain English (and I hope that the Italian translation keep up and not put bombast and confusion in what is clear and fun) it tells the story of the discovery of the various chemical elements, putting together a work that is scientific, political, historical, gossipy the needed, and compelling as a book by Stephen King.
And it also has the merit of having cleared up once and for all to a chemist poorly led for physics (me) the Heisenberg's uncertainty principle, snatching a good laugh for the simple and indisputable elegance of explanation.

Nessun commento:

Posta un commento